HISTORIEN BAG RIDE
Ride, Inc. er et af Amerikas største snowboard firmaer med deres hovedkvarter i Preston, Washington. De er en førende producent og forhandler af snowboards samt tøj og tilbehør. I årenes løb har Ride erhvervet virksomheder som 5150, Liquid, Preston, SMP tøj og har forgrenet sig med andre mærker som Cappel. De er kendt for deres teknologiske initiativ, ydeevne orienterede produkter og pålideligt snowboardudstyr.
Ride, Inc. dukkede først op på scenen i vintersæsonen 1992-1993. I september 1992 var Roger Madison, Tim Pogue og James Salter samlet sig for at etablere Ride Snowboards. Roger var den, der oprindeligt kom på ideen. Han plejede at være topchef på AEI (Audio Environments, Inc.) Music Network. Han dimitterede fra Harvard School of Business og ejede en lille virksomhed, SonnenBraune, der lavede indendørs solcentre.
James Salter ejede også en virksomhed, C.A.S. Sports Agency Inc., som var en sportsartikel forretning, og han var præsident for Kemper Snowboards fra 1987 til 1990. De besluttede at hente endnu en mand ind, driftslederen for Kemper Snowboards, Tim Pogue. De vidste, at han ville være en god tilføjelse, fordi han havde en fremragende markedsføring evne. For at hjælpe med at popularisere Ride Snowboards hurtigt hyrede Tim Pogue et team af professionelle snowboardere til at hjælpe med at markedsføre og designe deres første snowboard serie. Fra starten ønskede Ride at rette deres produkter mod de yngre ekstremsports deltagere. Forbindelsen, som Ride havde med disse yngre mennesker, hjalp på vejen til at blive et permanent selskab.
De tre ledere af Ride havde en driftsplan for den kommende vintersæson, men europæiske side af virksomheden fungerede som Cappel.
På grund af den stigende popularitet af snowboard industrien i 1993 blev der brugt tusindvis af kroner på snowboard udstyr og tøj. Inden for et år gik antallet af personer, der deltog i snowboarding, fra 1,2 millioner til 3 millioner.
Selvom sporten voksede, gik Ride ned ad bakke. Ejerne måtte vælge en af to muligheder. De kunne enten vælge at have en helt privat placering, eller de kunne blive børsnoterede. Så i 1994 besluttede de at blive børsnoteret og give dem sondringen mellem at være det første børsnoterede eksklusive lager på snowboard. I 1994 og 1995 begyndte Ride at erhverve andre snowboarding- og tøjbutikker. De startede med Salters gamle firma, C.A.S. Sport. Der var også et nyt mærke af snowboards med navnet “Liquid”, hvor de solgte deres produkter til en lavere pris såvel som de blev solgt til alle størrer sportsbutikker.
Derefter erhvervede de Thermal Snowboards, som de brugte som fremstillings selskab og omdøbte det til Ride Manufacturing, Inc. De købte også 5150 Snowboards, Inc. og indarbejdede deres brand i Ride-linjerne. Til sidst forgrenede de sig til surfing og skateboard tøj, da de købte SMP Clothing. Efter at have erhvervet alle disse virksomheder.
Salter mente, at det ville være en god idé at udvide deres forretning til det japanske marked. Før de begyndte kampagnen, var markedet allerede oversvømmet med snowboards og efterlod Ride med en stor mængde lager, der ikke kunne sælges. Virksomheden havde fortsat problemer i hele 1995. Salter havde spået, at snowboard markedet ville vokse eksponentielt, men det endte med at vokse kun omkring halvdelen så meget, som han havde forudsagt. Dette fik investorer såvel som resten af det finansielle samfund til at vende tilbage. Inden for en måned var Rides lager faldet med 50 procent.
Robert Hall, der plejede at være direktør i ski industrien, blev bragt ind som administrerende direktør. Hall var i stand til at genetablere organisationen i en mere effektiv forretning. Han solgte også Salter tilbage til sin lille virksomhed, C.A.S. Sport. Samme måned, som Hall blev bragt ind, besluttede Tim Pogue at forlade virksomheden. Selv efter at Hall gjorde alt hvad han kunne for at forsøge at bringe virksomheden tilbage på sporet, rapporterede de stadig et tab på 5,5 millioner dollars for 1996. Dette skyldtes hovedsageligt fejlen fra at prøve på det japanske marked.